Το The Binding of Isaac είναι ένα indie roguelike παιχνίδι που εξερευνά βαθιά και σκοτεινά θέματα όπως η παιδική κακοποίηση, ο φόβος και η επιβίωση. Με gameplay που βασίζεται στην τύχη και την προσαρμοστικότητα, το παιχνίδι καθηλώνει τους παίκτες εδώ και χρόνια. Σε αυτό το άρθρο, αναλύουμε την ιστορία, το gameplay, τους χαρακτήρες και την ψυχολογική διάσταση ενός από τα πιο εμβληματικά παιχνίδια της σύγχρονης gaming σκηνής.
Στην ενήλική μου ζωή έχω δει ανθρώπους να μπαίνουν σε πολλούς πειρασμούς: τζόγο, φρουτάκια, στοίχημα, trading. Εθισμοί που σε καταστρέφουν και δε σε κάνουν καλύτερο, αφού μέσα σε αυτά χάνεις όχι μόνο τους ανθρώπους γύρω σου, αλλά και τον ίδιο σου τον εαυτό.
Πού κολλάνε όλα αυτά με το gaming;
Υπάρχουν παιχνίδια που λειτουργούν παρόμοια. Games τα οποία είναι «τυχερά». Τι εννοώ με αυτό; Κατηγορία παιχνιδιών roguelike. Random. Δεν ξέρεις τι σε περιμένει κάθε φορά που πατάς “Start”. Προσεύχεσαι στον Θεό να σου δώσει το σωστό αντικείμενο. Εύχεσαι να μην τύχεις το δύσκολο boss. Ελπίζεις να σου κάτσει ένα καλό run. Κάνεις τάμα μπας και δεις άσπρη μέρα. Το σημερινό μας παιχνίδι είναι ένα από αυτά!
The Binding of Isaac
Ένα παιχνίδι που ξεγελά με την απλότητά του, αλλά κρύβει βάθος. Τεράστιο βάθος και μετάφραση σε πολλαπλά επίπεδα. Εμφανίστηκε αποκλειστικά για PC το 2011 από τους Edmund Mcmillen και Florian Himsl, κάνοντας launch ως roguelike action-adventure game.
Το παιχνίδι ξεκίνησε με την έκδοση Τhe binding of Isaac (flash) και συνέχισε με το Vanilla Isaac, Afterbirth, Afterbirth+, Repentance και περιμένουμε το Repentance + με ανυπομονησία. Όλα αυτά είναι τα DLC του αρχικού με πιο εξελιγμένο gameplay και story.
Η ιστορία του Isaac
Ο πυρήνας του παιχνιδιού είναι η παιδική κακοποίηση. Η μητέρα του Isaac λαμβάνει ένα γράμμα από τον Θεό, όπου της ζητάει να θυσιάσει το παιδί της για τη σωτηρία της (μιας και τον κατηγορεί ως αμαρτωλό) κι ως απόδειξη της πίστης της. Πίσω από αυτό το μήνυμα, όμως, κρύβεται το σκοτάδι. Ο ίδιος ο διάβολος κι όλα είναι ένα καλοστημένο σχέδιο για να σκοτώσουν τον Isaac.
Η μάνα του είναι μια θρησκόληπτη φιγούρα και τόσο κολλημένη, που προκειμένου ν’ αποδείξει ότι είναι καλή θρησκοταλιμπάν, δε μασάει από ηθικούς φραγμούς και κυνηγά το παιδί της για να το καθαρίσει.
Ο πατέρας του; Αλκοολικός. Έφυγε από το σπίτι «για να πάρει γάλα» και —όπως καταλαβαίνουμε— δεν γύρισε ποτέ.
Ο πρωταγωνιστής μας προσπαθεί να γλιτώσει από τη μητέρα του που, σαν αφηνιασμένη Ελένη Λουκά, τον κυνηγά με φαλτσέτα να του κόψει το λαρύγγι κυνηγώντας τον στο σπίτι. Κατεβαίνει, λοιπόν, στο υπόγειο και κρύβεται. Έρχεται αντιμέτωπος με το κακό και την καφρίλα των developers. Σύμμαχός του τα δάκρυα.
Gameplay
Ο χειρισμός του χαρακτήρα είναι απλός με (wasd). Περπατάς με τα βελάκια και πετάς δάκρυα. Έτσι σκοτώνεις τέρατα, boss, σβήνεις φωτιές, καταστρέφεις κακάκια και πολλά άλλα. Βρίσκεις αντικείμενα είτε είναι από treasure rooms, είτε από boss rooms. Έχει μία τεράστια ποικιλία από items που μπορείς να τα κάνεις synergy μεταξύ τους κι όλα με μια δόση troll.
Item: wooden spoon… Μάντεψε τι stat σου δίνει!
Είναι όμως random. Σε κάθε run δεν ξέρεις τι θα σου τύχει. Πρέπει να προσαρμοστείς, να ζοριστείς και να παλέψεις.
Αν είσαι καλό παιδί θα κάνεις συμφωνία με το Θεό. Αν όχι θα κάνεις συμφωνία με τον διάβολο. Η επιλογή είναι δική σου. Οι συμφωνίες αυτές έχουν αντικείμενα πιο ισχυρά από τα κλασσικά που συναντάς. Με λίγα λόγια παρακαλάς τον θεούλη να σε σώσει ή κάνεις συμφωνία με τον Βελζεβούλη και γίνεσαι ο Ghost Rider.
Boss and mob
Τα τερατάκια που συναντάς είναι… ό,τι πιο σάπιο και ευφάνταστο έχει γεννήσει gamer που μεγάλωσε με South Park και David Lynch. Από αράχνες με σκατουλάκια για μάτια, μέχρι παραμορφωμένες εκδοχές του ίδιου του Isaac – σαν να πολεμάς τον εαυτό σου κάθε τρεις και λίγο.
Υπάρχουν ξεκάθαρες αναφορές σε ταινίες τρόμου όπως το Human Centipede (καφρίλα, το ξέρω – αλλά κάπως… μου αρέσει!). Και όσο προχωράς το run σου, τα πράγματα αγριεύουν. Ειδικά αν δεν είσαι δυνατός αρκετά — την έβαψες. Κυριολεκτικά και μεταφορικά.
Και σαν να μην έφτανε αυτό, έρχεσαι αντιμέτωπος με τον SATAN. Αν τον νικήσεις, μπράβο σου. Αν όχι… καλώς ήρθες στην κόλαση. Κι αν έχεις ακόμα κουράγιο, υπάρχει κι ο MEGA SATAN. Η δεύτερη έκδοσή του. Τέρατα με έξυπνο σχεδιασμό, bullet hell φάσεις και καθόλου τσιγκουνιές στα boss fights. Επιβεβαιώνω με δάκρυα και ιδρώτα.
Χαρακτήρες
Το game έχει επίσης τεράστια γκάμα από χαρακτήρες που μπορείς να διαλέξεις αφού τους ξεκλειδώσεις με το progress που κάνεις ή με challenges που πρέπει να εκτελέσεις. Όλα αυτά είναι δίχως manual. Σου λέει παίξε κι ανακάλυψέ τα μόνος σου. Χαρακτήρες με διαφορετικά abilities μεταξύ τους και δικιά τους ιστορία. Όλα βασισμένα στην Βίβλο. Γιατί πάνω από όλα είμαστε και παιδιά της εκκλησίας. Μην ξεφεύγουμε!
Conclusion
Ως ναύτης που έχει σπαταλήσει 1060 ώρες σε αυτό το παιχνίδι, έχω να πω ότι κάτι σου δίνει. Είναι ένα play and chill game, με τη μικρή του δυσκολία. Τα γραφικά του είναι όμορφα, τουλάχιστον για τα δικά μου μάτια, και πίσω από το αστείο κρύβεται κάτι θλιβερό.
Όλα όσα αντιμετωπίζει ο Isaac είναι προϊόν της φαντασίας του. Ο φόβος που του έχει δημιουργήσει η μητέρα του και ο πατέρας του. Τα ψυχολογικά που έχει ένα παιδί όταν βλέπει τους γονείς του να τσακώνονται, όταν ο καθένας παίρνει το δρόμο του και ξεσπάνε πάνω του, που δεν φταίει σε τίποτα.
Όσα παλεύει είναι οι δικές του ανασφάλειες, οι φανταστικοί του φίλοι και εχθροί. Και όλα αυτά τα σκοτώνει και τα πνίγει στα δάκρυά του. Είναι σκληρό και μόνο που το σκέφτεσαι.
Τα παιδιά έχουν έναν τρόπο να προστατεύονται από τους κινδύνους. Ο καθένας με τον δικό του. Ο Isaac, με τα δάκρυά του.
Όλοι δυνατοί είμαστε, όμως το να μην κλάψεις δεν είναι λύση. Κλάψε. Βγάλ’ τα από μέσα σου. Ξέπλυνε την κακία που κουβαλάς με αυτά τα δάκρυα. Και μετά, προχώρα στο επόμενο στάδιο.
Βίρα τις άγκυρες αρρωστάκια μου!!!